12 januari 2024

We zijn de afgelopen week overstelpt met steunbetuigingen en berichtjes. Berichtjes die meeleefden en vroegen hoe het ging. Zijn er nog ontwikkelingen?

Ondertussen is het een week sinds ik bericht kreeg dat er een schroef tegen mijn aorta zit. Gelukkig was contact met het team van dr Gilete snel gelegd en hebben we regelmatig contact. Om goed te kunnen bepalen wat de exacte ernst is van de situatie, wilde dr Gilete graag dat er een bepaalde scan wordt gemaakt.

Blij met het feit dat de orthopeed eerder aangaf op elke manier te willen helpen, wendde ik mij tot hem. Sindsdien vielen we van verbazing in ongeloof. De orthopeed heeft zijn meewerkende gedrag niet voortgezet. Sterker nog, hij wil niets meer. Die scan moet zeker worden gemaakt, maar ik vraag hem niet aan, zegt hij. Als ik hem vervolgens vraag hoe we dan te weten moeten komen of ik überhaupt veilig naar Spanje kan, komt hij met het vage antwoord dat we daar in Spanje wel achter komen. Hij gaat die schroef überhaupt niet fixen, meldt hij terloops. Daarmee valt het vangnet ook weg. Ik heb nog een hele tijd met de arts gesproken, maar drong niet tot hem door. Geen scan.

Met een verwijzing vanuit Spanje zijn we vervolgens nog verschillende afdelingen en ziekenhuizen af gegaan. Allemaal zijn ze het eens; de scan moet zo snel mogelijk worden gemaakt. Maar zij maken hem niet. Ook niet als ik de verontrustende beelden laat zien van een eerdere scan. Zelfs als we aanbieden de scan zelf te betalen, krijgen we geen bevredigende reactie. Wij denken dat ze bang zijn voor de verantwoordelijkheid en het niet aandurven.

Dus, die scan komt in Spanje. We vertrouwen er maar op dat het tot die tijd wel goed blijft gaan. Ondertussen zijn ze in Barcelona bezig met het papierwerk dat erbij komt kijken en moet de verzekering toestemming gaan verlenen. We hopen dat het gat tussen het deel dat de verzekering betaalt en de echte rekening niet al te groot zal zijn. En dat de verzekering überhaupt mee gaat werken. Dat is een grote zorg die er nu bij komt. Hoe betalen we dit allemaal? Ik kan niet veel meer doen dan tot die tijd dealen met de pijn die óók op moet worden gelost, bidden en hopen op een vlotte en goede afwerking. Oh, en echt zorgen dat ik niet meer val.